PERANGSANG RENTAP : A must watch MALAYSIA MOVIE

12:30:00

Image result for perangsang rentap 

Kenapa ? Semua akan tertanya kenapa cerita ini tiba-tiba menjadi headline utama untuk 
tahun 2017?
Apa kata jika tanya diri sendiri, selama menjadi penonton wayang keluaran orang Malaysia,
adakah semua yang dah ditonton berkualiti ataupun berkulat setakat dipenuhi dengan manis
manis Melayu?
Baik, dekat sini akan ada kupasan kurang terperinci (as this post was release on the 3rd day tayangan)
2 November 2017 ialah tarikh yang terpilih untuk sebuah filem terbitan Unique Twins Sdn. Bhd. berjudul Peransang Rentap yang mengangkat tema budaya masyarakat Iban di Sarawak.

Untuk pengenalan, PERANGSANG RENTAP tidak memaparkan secara langsung tentang seorang individu, tetapi sebenarnya memaparkan kisah tentang masyarakat yang menentang orang kulit putih
di Sarawak yang bercita-cita maju menjadikan Sarawak sebagai negara kolonial. Kisah ini mengambil suasana tahun 1900.

Kelainan yang ditampilkan di dalam jalan cerita yang sangat unik ini yang sangat bercampur baur kan emosi untuk membuktikan kesetiaan kepada negara dan juga kepada bangsa dan juga kesemua yang disayangi berjaya ditonjolkan di dalam cerita ini dan 100% bahasa iban digunakan. Pada hemah saya, terjemahan yang digunakan sebagai penterjemah kepada yang tidak berapa faham bahasa iban adalah sangat menepati dan sudah cukup untuk membuat penonton tidak tidur walaupun tidak seberapa faham akan bahasa tersebut. (better than "GUARDIAN" , sebuah cerita yang di subkan dalam bahasa Inggeris ).

Ya! Tidak ada nama besar dalam industri di dalam cerita ini seperti kebanyakan cerita tipikal melayu yang lain untuk populariti. Yang paling menarik ialah watak Entiang ( watak heroin ) di bawa sendiri oleh Pengarah (Linda Johor).

SINOPSIS 

A movie is about the love, struggle of the Iban youth and the revenge. The jealousy with the passion of fighting was to fight together with a great hero who was very much admired by the Sarawak people called Rentap to fight the British colonizers. On his way to deliver a message, Jenang has fallen in love with a girl from the opposite village. That's where the seeds of love come, and the thorns that change everything. Source : GSC

You Might Also Like

0 Komen