Kenapa kita tak dapat print out barang yang kita sudah siapkan dalam bentuk softcopy dengan sempurna? Part I

10:30:00

Assalamualaikum.

Saya rasa nak buat posting tentang kenapa softcopy yang kita buat dalam apa apa aplikasi sama ada Microsoft Office ataupun mana mana aplikasi yang sedia ada di pasaran untuk di print-out.
Kenapa ?
Jangan tak tahu masih ramai di kalangan kita terutama sekali saya nak highlightkan tentang 
pengguna dari kalangan pelajar yang mengambil Diploma , lagi malu yang tengah ambil Degree / Master . Tapi taknaklah saya tanya masa kelas IT buat apa . Maklumlah , karang tanya melenting ..




Pernah tak tertanya tanya kenapa barang yang kita buat ikut suka hati keluar pun tak serupa apa yang kita nak ? Saya ambil contoh masa mula mula menulis di dalam aplikasi Word.
Semasa memulakan penulisan , kita sering di arahkan tentang spacing , margin supaya di set kan kepada apa yang dikehendaki . Ambil contoh , selaku bekas pelajar , pensyarah saya selalu mengingatkan supaya senantiasa menulis report/assignment dengan 1.5 spacing . 

Tapi pernah tak kita nak check semasa memulakakn penulisan kita dengan size ?
Untuk pengetahuan pengguna , Size yang ditetapkan amatlah penting supaya menepati size kertas bagi pencetak berskala besarseperti gambar di bawah




Peringatan yang kedua pula ialah tentang ribbon.
Reben ke ? Bukanlah , ribbon yang saya maksudkan ialah menu bagi segala jenis fungsi penulisan yang terdapat di atas tempat kita menaip word.

Tak tahu jugak ?
Hah benda ni namanya ribbon . Tangan janganlah gatal nak minimize kalau tak hafal langsung shortcut key nak bagi bold ke , takda spacing ke , text arrangement tu semua.
Lepastu menaip terhegeh hegeh nak tulis.

Sambung nanti okay ?

You Might Also Like

0 Komen